top of page
  • שרון גל אור

איך לתכנן ולהוציא לפועל אתגר חברתי ויראלי ברשת

לפני מס' שבועות, הוצאתי לפועל את #אתגר18 (אתגר הקיימות והמנהיגות). בעקבות הוויראליות של המהלך הזה, בנוסף לאתגרים שהוצאתי לפועל בעבר, חשבתי לשתף איתכם את השיטה שלי ליצירת אתגרים ויראלים ברשת. במאמר, אתייחס לאתגר הקיימות והמנהיגות כמקרה בוחן ופיסת השראה לבניית האתגר שיטיב עם הארגון שלכם.


#אתגר 18 הוא אתגר רשת שנמשך במשך 18 ימים, בהשראת 17 יעדי הקיימות של האו"ם. מטרתו לפתוח את המשתתפים לתהליך של צמיחה, יציאה מאזור הנוחות, ופיתוח מודעות גלובאלית לאתגרים הבוערים ביותר של החברה האנושית. במהלך האתגר, המשתתפים מקבלים משימות יומיות, שכוללות בין השאר הקשבה להרצאות טד קצרות. הקבוצה פועלת מתוך עקרון של לחץ חברתי חיובי – מי שסיים את המשימה היומיות שולח אימוג'י לקבוצה כדי להראות לה שהוא סיים, ומי שלא השלים את המשימה תוך 24 שעות – יוצא מהקבוצה. האתגר נהיה ויראלי מכיוון שבאחד מימי האתגר המשתתפים מתבקשים ליצור קבוצה בעצמם, ולהפיץ את המשימות היומיות לעוד אנשים. כלומר, האתגר מאפשר לאנשים לתרגל מנהיגות בעיקרון פשוט של העתק הדבק.





משחוק בשיווק (gamification) - מה זה?

יצירה של אתגר חברתי ברשת פירושה להציע חוויה בלתי נשכחת, קלה לביצוע ובעלת ערך לקהל שלכם. אתגר חברתי ברשת יכול לבדל את הארגון שלכם, במיוחד בתקופות מאתגרות. חוויות הן משאב תחרותי מרכזי עבור עמותות וחברות מכיוון שהן:

  • · גמישות ומותאמות אישית לצרכים של כל ארגון.

  • · מספקות ערך אישי לחווית הלקוח.

  • · קשות להעתקה.

משחוק בשיווק בצורה של אתגר חברתי ברשת הינה דרך באמצעותה אנשים יכולים לתקשר עם חבריהם, בזמן שהם צריכים להישאר בבית או בבידוד.



האתגרים האלה מבוססים על נושאים שכולם מרגישים שהם יכולים להתחבר אליהם בצורה כלשהי, ובשביל שיצליחו הם חייבים לתת ערך אמיתי למשתמשים (גם אם זה רק ערך בידורי 'מטופש' שמטרתו להפיג את הבדידות.) עמותות וחברות יכולות בהחלט להציע ערך אמיתי, קל ליישום וקל להפצה, כך שמי שחווה את האתגר מאותגר בעצמו 'לשחק את זה הלאה'.

איך מתכננים אתגר חברתי ברשת החברתית?

נוסחת הקסם שפיתחתי (והוכיחה את עצמה) ליצירה של אימפקט חברתי היא:

IMPACT = .COM Critical mass + Organized cooperation + Momentum

מסה קריטית – המטרה היא להגיע לקהל רחב שיהווה את נקודת האל-חזור. מכאן והלאה לאתגר שיצרתם יהיו חיים משלהם. המספר המדויק משתנה כמובן מאתגר לאתגר. ככל ששיתוף הפעולה המאורגן יהיה רחב יותר ויכלול יותר גורמים ומגזרים מעורבים, כך יגברו סיכויי ההצלחה.

שיתוף פעולה מאורגן – כולל שיתוף פעולה בין מגזרי: ממשל, עסקי וחינוך. ככל שיש יותר ארגונים חברתיים ובעלי עניין המעורבים באתגר כך הסיכויים שלו להצליח יגדלו. אם לכל עמותה קטנה או בינונית יש קהילת תומכים המונה בין 1000-2000 חברים, אזי שת"פ של כמה עמותות יחד יאפשר להגיע למסה קריטית של 10 אלף אנשים בנקודת הזמן ההתחלתית.

פרסום ההזמנה לקחת חלק ב#אתגר18 נעשה במדיה החברתית (פייסבוק ולינקדאין) והקבוצות כללו מגוון רב של אנשים, החל מאנשי הוראה, דרך חברים בארגונים חברתיים, נציגי ממשל, אקדמאיים, חברי מפלגת הטרנסהומניזם האמריקאי (USTP), מלכ"רים העובדים עם האו"ם ואפילו חלק מהמרצים של הרצאות הטד בכבודם ובעצמם.

מומנטום – משך הזמן שיש להשקיע את רוב המאמצים כדי בעצם לתפוס את תשומת הלב של המדיה ושל קהלי היעד, כך שהם יקבלו את הקול קורא שלכם לפעולה ויאמצו אותו.




3 טיפים לבניית אתגר חברתי ויראלי

בחרו את נושא האתגר שלכם בזהירות

האתגר שלך צריך להיות מהנה, קל לביצוע ונגיש. הוא אמור להיות פשוט מספיק כך שכל משתתף יוכל לבצע אותו. זה אמור לקחת למשתתפים עד 30 דקות מההתחלה ועד הסוף כדי לצלם, לכתוב או לצפות בסרטון במטרה להשלים האתגר, וכמובן, האתגר יכול להימשך גם מספר ימים. במקרה של #אתגר18 חוק "עד 30 דק" עדיין תקף ברמה היומית. המשתתפים משקיעים באתגר 10-20 דקות ביום. ישנם תרגילים של כתיבה במחברת או צפייה בסרטוני טד.

בחרו שם מתאים לאתגר

שם האתגר שלכם צריך להיות מהנה ומשהו שאנשים יכולים לזכור בקלות. הימנעו מריבוי תווים או מילים בתוך ההאשטאג #, מכיוון שהמשתתפים עלולים לאיית זאת באופן שגוי.

זה יכול להיות מפתה לקרוא לאתגר על שם הארגון או בשם יצירתי אחר, אך עדיף לשמור עליו פשוט, וכזה שמשקף את הפעולות המבוצעות.

שתפו חברים ומשפיענים

צרו תוכן ייעודי שהמשתתפים יוכלו לשתף בסיום האתגר, יחד עם ההאשטאג המתאים.


כמו כן, לאחר שהעלאתם את האתגר שלכם, עודדו את חבריכם להשתתף בו על ידי תיוג שלהם. זה נכון במיוחד אם יש לכם חברים שהם יוצרי תוכן שמוכנים לקחת חלק ולתייג את האתגר.


מומלץ להיעזר במשפיענים שמזדהים עם התוכן והפעילות של הארגון שלכם. למשל, ב- #אתגר18, יצרתי קשר עם המרצים של הרצאות הטד שבחרתי לאתגר והם הסכימו בשמחה להצטרף לחלק מקבוצות האתגר.


אגב, #אתגר18 ממשיך לרוץ גם היום ואתם מוזמנים להצטרף אליו. האתגר הוא חינמי ומתאים לכל מי שמוכן לאתגר את עצמו, ומעוניין לקחת חלק בקבוצה מעניינת ומגוונת של אנשים. האתגר מתאים במיוחד לסוכני שינוי ואנשי קיימות. כמו גם למורות ומורים המבקשים לחזק את החוסן הרגשי של תלמידיהם, ולתלמידים שרוצים להשפיע על החברה באופן משמעותי. ניתן להצטרף לאתגר בלינק הבא: https://www.mop.education/tool/ting-18-challenge

 

על מחבר המאמר: שרון גל-אור

אסטרטג משחוק חדשנות, קיימות ומנהיגות עם דגש על נושאי חינוך ויעדי הקיימות (ה SDG - מטרות פיתוח בר-קיימא), מוביל ומנחה סדנאות במוסדות לימוד, יועץ לענייני חינוך לגורמי ממשל, מלכ"ר, חינוך ואומנות. מפתח תכני הוראה לרבות כתיבת מאמרים וספרים בנושאי חדשנות, יזמות וניהול קהילות.

ליצירת קשר galorian1@gmail.com

bottom of page